Factori ce influenteaza autonomia bateriilor trotinetelor electrice Ezotron

Exista mai multi factori ce influenteaza autonomia bateriei unei trotinete electrica

In linii mari, acestia sunt factorii sau actiunile care compromit autonomia bateriei pe o trotineta electrica:

- Supraincarcarea

- Presiunea necorespunzatoare in roti

- Urcarea pantelor

- Mersul agresiv

- Mersul sau depozitarea trotinetei la temperaturi ridicate.

 

 

Sa le analizam pe fiecare in parte.

 

Supraincarcarea

 

Trotinetele electrice functioneaza cel mai bine pentru utilizatorii de greutate medie. Greutatea ideala pentru o autonomie ridicata este de 70kg

Este de la sine inteles ca o trotineta electrica va trebui sa munceasca mai mult pentru a deplasa un utilizator mai greu, in comparatie cu unul mai usor.

Poate ati observat deja ca toate trotinetele electrice indica foarte clar incarcarea maxima admisa. Cele mai multe din modelele Ezotron, seriile ER, ET 10X si S12 pot fi folosite de persoane cu greutate pana in 150 kg, iar cele din seria EZ suporta pana la 200kg incarcare.

 

Este important sa retineti ca sarcina maxima nu este totuna cu sarcina optima. Producatorii obisnuiesc sa declare sarcina de greutate de circa 70 kg in testele de performanta. Acest lucru este de inteles, deoarece 70 Kg este greutatea aproximativa a unui barbat adult normal sanatos.

 

Cu alte cuvinte, de cele mai multe orice, orice utilizator cu o greutate mai mare de 70 Kg se poate astepta imediat ca nivelul de autonomie al bateriei sa fie mai mic decat cifrele publicate de catre producator.

 

Problemele ce tin de supraincarcare tind sa apara atunci cand utilizatorii cu greutate mare se aventureaza in achizitionarea unei trotinete usoare, de dragul portabilitatii.

 

Desigur, unii utilizatori care folosesc trotinete electrice pentru navete si care la un moment dat trebuie sa urce in autobuz sau in metrou, se vor gandi ca este mai bine sa cumpere un model usor.

 

Problema este ca aceste trotinete usoare ar putea sa nu raspunde greutatii utilizatorului. Este bine daca utilizatorul intelege ca exista un astfel de compromis si ca ar trebui sa renunte la portabilitate pentru o trotineta mai robusta, care sa-i sustina mai bine greutatea.

 

Alegerea unei trotinete electrice cu o putere a motorului care se potriveste cu greutatea si corpul dumneavoastra, constituie un punct de plecare practic pentru a va asigura ca veti obtine cea mai buna autonomie a bateriei.

 

Ce puteti face?

Cand cumparati o trotineta electrica, daca este posibil, alegeti una cu o putere a motorului care sa se potriveasca cu dimensiunea si greutatea corpului dumneavoastra. Acest lucru este important mai ales daca aveti o greutate peste medie.

 

Acolo unde este posibil, utilizatorii ar trebui sa aleaga puterea motorului de peste 1000w sau chiar modele mai puternice, pentru ca trotineta sa functioneze constant.

 

In timpul procesului de achizie, vanzatorul va poate oferi cateva informatii legate de autonomia bateriei versus puterea motorului. Daca in ruta dumneavoastra exista portiuni abrupte, atunci este mai bine sa va uitati la o trotineta de putere mai mare.

 

In ceea ce priveste trotineta, este bine sa evitati accesoriile inutile, cum ar fi pungile, suporturile de sticle si alte obiecte, pentru ca incarcatura totala pe trotineta sa fie cat mai usoara. In unele tari exista chiar reglementari ce limiteaza greutatea unui vehicul electric.

 

 

Presiunea necorespunzatoare in roti

 

Este binecunoscut in comunitatea automobilelor, faptul ca anvelopele desumflate determina o economie redusa de combustibil. Fara sa intram in chestiuni de fizica si matematica, explicatia simpla si faptica este aceea ca rotile aflate sub presurizare deformeaza roata de la forma sa optima. Acest lucru duce, printre altele, la o suprafata de contact mai mare intre roata si sol. In general, o zona de contact mai mare inseamna un proces de frecare mai intens.

 

Nu au fost realizate studii stiintifice speciale pentru performanta presiunii in anvelopele trotinetelor electrice. Dar cercetarile din industria automobilelor arata ca exista o corelatie clara intre rezistenta de rulara si presiunea in roti. Cu cat presiunea anvelopei este mai aproape de presiunea specificata de producator, cu atat este mai mica rezistenta la rulare. O reducere a eficientei de rulare are loc atunci cand anvelopele sunt chiar marginal mai mici decat presiunea optima prescrisa.

 

Este important sa subliniem ca evitarea unei presiuni insuficiente nu este acelasi lucru cu incurajarea suprapresurizarii anvelopelor, unde exista alte probleme.

 

Este important sa mentineti presiunea corecta in roti, asa cum este recomandat de catre producatorul de trotinete electrice/ anvelope.

Presiunea optima pentru  trotinetele noastre Ezotron este de 3.3-3.5bar.

 

Aceasta presiune este de obicei inscrisa in manualul utilizatorului sau le anvelopa. Presiunea indicata pe anvelopa in sine este de obicei presiunea maxima, nu presiunea optima.

 

Ce puteti face?

Daca inca nu detineti o pompa de anvelope cu manometru, este momentul sa va achizitionati una. Acest lucru este critic. Puteti verifica astfel presiunea in pneuri. Puteti sa va stabiliti un program si sa verificati presiunea la fiecare doua saptamani. Daca presiunea nu este cea optima, atunci puteti umfla rotile. Mentiunea unei presiuni suficiente are efectul bonus de a reduce riscul de a avea o anvelopa plana si in plus, creste durata acesteia de viata.

 

 

 

Escaladarea pantelor

 

Panta are un impact foarte mare asupra autonomiei unei baterii de trotineta electrica. Daca mergeti cu bicicleta, stiti probabil din experienta ca escaladarea unei pante, chiar daca este destul de mica, necesita mai mult efort decat atunci cand va deplasati pe un teren nivelat.

 

Fara a intra in calcule complicate, este suficient sa spunem ca orice escaladare a unei pante pe traseul pe care il aveti, va avea un impact foarte mare asupra autonomiei bateriei trotinetei. Avand in vedere ca gama de trotinete este calculata pe un teren perfect plan, dar de fapt dumneavoastra va aflati pe o suprafata inclinata, este putin probabil sa obtineti aceeasi autonomie a bateriei ca cea inscrisa in manualul producatorului (si pe care acesta, de altfel, a obtinut-o in teste).

 

Pentru a pune lucrurile in context, multi utilizatori cumpara  o trotineta electrica pentru a scapa de efortul de a urca o panta. Deci, pierderea autonomiei bateriei din cauza terenului abrupt vine ca o compensare echitabila pentru efortul economisit.

Trotinetele electrice Ezotron permit urcarea pantelor cu un unghi ridicat de pana la 55 , iar utilizarea excesiva in astfel de conditii extreme va duce la diminuarea semnificativa a autonomiei bateriei.

 

Ce puteti face?

Daca este posibil si necesar, alegeti un traseu mai lung care sa ocoleasca panta (atentie insa ca aceasta noua ruta sa nu se dovedeasca totusi inutil de lunga).

 

Mersul agresiv

 

Am invatat de la fizica faptul ca un obiect aflat in repaus tinde sa stea in repaus si un obiect in miscare tinde sa stea in miscare. Este nevoie de energie pentru ca un obiect stationar sa se poata misca, pentru a-i creste viteza sau pentru a o incetini.

 

Consumul general de energie, asociat cu tipul de activitate al trotinetei electrice (de la cel mai mic la cel mai mare) este redat mai jos:

 

Trotineta ruleaza la o viteza constanta

- Trotineta franeaza

- Trotineta accelereaza de la o viteza mai mica la una mai mare

- Trotineta accelereaza din pozitie stationara

- La trotinetele electrice care folosesc o frana electronica (spre deosebire de una fizica), energia bateriei este consumata si la franare, deoarece trotineta franeaza cu ajutorul motorului pentru a rezista miscarii.

 

Trotinetele electrice Ezotron sunt echipate cu frane hidraulice la majoritatea modelelor, dar si cu frane mecanice pe disc, ceea ce inseamna ca autonomia bateriei in cazul franarii nu va fi influentata negativ cum este in cazul trotinetelor electrice dotate cu frane electronice, inferioare ca si tehnologie

 

Pe scurt, cu cat accelerati sau decelerati mai des si mai intens in timpul deplasarii, cu atat autonomia bateriei va fi mai mica (exceptie făcând trotinetele care au regenerare energie in timpul frânării).

 

Ce puteti face?

Daca vorbim de autonomia unei baterii, trebuie sa intelegeti ca rabdarea este o virtute. Atingeti viteza de croaziera accelerand usor, fara graba. Mentineti viteza constanta cat mai mult timp posibil. Viteza optima este de obicei cea mai mare viteza care poate fi sustinuta de motor fara ca acesta sa arate ca se straduieste prea mult. Nu degeaba i se spune “viteza de croaziera”.  Aceasta ar trebui sa fie o viteza confortabila si, cu siguranta, viteza maxima.

 

Cand conduceti o trotineta electrica avand frane electronice, unde este posibil, mai degraba opriti incet decat sa franati brusc. Mergand astfel, veti castiga cativa km in plus de autonomie si drept bonus deplasarea va fi mai sigura. Asta vine la pachet cu un al doilea bonus: pneurile si placutele de frana vor avea o durata de viata mai indelungata.

 

Mersul sau depozitarea trotinetei la temperaturi ridicate#

 

Nu putem controla temperatura exterioara atunci cand mergem cu trotineta. Dar este util sa stiti ce temperaturi sunt mai bune pentru trotineta. Principala preocupare este starea de sanatate a bateriei, care este direct legata de autonomie.

 

Temperatura optima de functionare a bateriilor este similara cu cea confortabila pentru oameni. Producatorii de baterii indica de obicei o temperatura de 20 grade Celsius sau usor mai scazuta ca fiind temperatura optima. Intre 20 si 30 grade Celsius temperatura este considerata acceptabila pentru autonomia bateriei.

 

Aceasta temperatura sustine cea mai buna autonomie a bateriei (ceea ce inseamna ca poate fi incarcata si descarcata mai bine si mai usor). In plus, aceasta temperatura este prielnica pentru o durata de viata mai mare a bateriei, in termeni de cicluri totale de incarcare. La temperaturi mai mari sau mai mici decat aceste valori, atat capacitatea, cat si durata de viata a bateriei este afectata. Pe masura ce capacitatea bateriei scade, la fel se intampla si cu autonomia bateriei.

 

De mentionat ca depozitarea trotinetelor Ezotron se face in spatii de depozitare cu temperature controlata , astfel ca depozitarea  trotinetelor electrice pe termen lung nu afecteaza propietatile baterrilor.

 

Ce puteti face?

In ceea ce priveste temperatura, ganditi-va la trotineta ca la o fiinta, sensibila la caldura si frig. Evitati sa depozitati trotineta in portbagajul masinii sub soarele cald de vara sau sa o parcati timp indelungat in lumina directa a soarelui. Pentru depozitare, alegeti un loc uscat si rece, in interior, departe de temperaturile scazute de afara. Astfel, veti putea proteja cat mai bine trotineta.

 

 

 

Concluzie

Daca nu esti un utilizator care trage foarte tare de trotineta sa electrica, cu gandul ca va veti cumpara alta la anul, ar trebui sa fiti atent la factorii ce influenteaza autonomia bateriei. Acestia va vor ajuta sa obtineti cel mai bun kilometraj si o durata mai mare de parcurs. Si, pentru ca bateria este cea mai scumpa componenta a unei trotinete electrice, veti economisi bani.

 

Este de asemenea important sa intelegeti ca bateriile trotinetelor au un numar limitat de cicluri de incarcare. Acesta este, in general, de circa 700 – 800 de cicluri de incarcare, de-a lungul timpului.

 

Capacitatea de a tine sarcina se degradeaza treptat, in timp.

 

Prin urmare, ca utilizator obisnuit, poate fi dificil  sa eviti inlocuirea bateriei dupa o perioada de utilizare intensa. De aceea, cand vine acest moment, nu va ramane decat sa multumiti trotinetei pentru modul in care v-a servit si sa va indreptati pasii spre magazin, ca sa cumparati o baterie noua.

 

Desi este uneori tentant sa lasati trotineta electrica in portbagaj, pentru ca pare mai comod, acest lucru nu este recomandat.

 

De ce?

 

Pentru ca bateria poate fi expusa la temperaturi ridicate nesanatoase in zilele calduroase.

 

 

 

 

Distribuie

Produse asociate

comentarii (0)

Fara comentarii